Szukaj

Czym jest Kultura Feedbacku?

Agata, 18 listopad 2019
Czym jest Kultura Feedbacku?

Jeśli Twoi ludzie nie robią tego, co powinni (Twoim zdaniem) albo są nieefektywni, istnieje spore ryzyko, że się do tego przyczyniasz. Jeśli ty sam nie dostajesz tego, czego potrzebujesz – jest spora szansa, że nie wyrażasz tego jasno. Gdy dochodzi do sytuacji, w której wkurzasz się na kogoś po raz kolejny albo marzysz o jego zwolnieniu – zastanów się w jakim stopniu Twój sposób komunikacji doprowadził do tej sytuacji.

Jeśli w Twoim zespole nikt nigdy się nie kłóci i nie konfrontuje ze sobą, to prawdopodobnie zaufanie wśród ludzi jest ograniczone. Wielka szkoda, bo poza tym, że atmosfera nie jest wtedy najfajniejsza to nie ma podstawy do szukania i wdrażania coraz lepszych rozwiązań. Zaufanie jest podstawą tworzenia efektywnie działających zespołów (polecam „5 dysfunkcji pracy zespołowej”), a nie ma lepszego „narzędzia” do tego jak kultura feedbacku. Co się na nią składa?

  1. słuchanie (ale nie po to, żeby odpowiedzieć lecz po to, aby zrozumieć rozmówcę)
  2. wyrażanie potrzeb i oczekiwań (w sposób nieraniący nikogo, nieagresywny)
  3. udzielanie informacji zwrotnej, czyli spostrzeżeń nt czyjegoś zachowania
  4. zachęcanie swojego otoczenia do dawania i przyjmowania feedbacku

Najprościej ujmując, żeby zbudować zaufanie i dobre relacje w zespole, nie koncentruj się na byciu miłym, a na mówieniu ludziom rzeczy wprost. Radykalna szczerość (sprawdź „Szef wyrozumiały i wymagający”) nie jest jednak mówieniem komuś, że jest do bani. Radykalny feedback to wyrażenie w sposób jednoznaczny, ale z pozytywną intencją, naszych spostrzeżeń na temat czyjegoś zachowania i jego wpływu – na nas, na sytuacje, zespół, otoczenie.

Żeby zaistniało zaufanie, a nasza pozytywna intencja została odebrana równie pozytywnie, niezbędny jest element słuchania, czyli próby zrozumienia drugiej osoby. Większość z nas przecenia swoją umiejętność słuchania. Przy dobrych wiatrach pozwalamy swojemu rozmówcy swobodnie się wypowiedzieć, aby za chwilę stworzyć własną interpretację usłyszanych słów. Częściej jednak przygotowujemy się do przedstawienia własnych opinii, przemyśleń i pomysłów, jeszcze zanim druga osoba skończy mówić.

Podczas mojej pierwszej sesji coachingowej byłam tak bardzo skupiona na tym, żeby zadawać odpowiednie pytania i na tym, aby pamiętać o wykorzystaniu odpowiednich dla coachingu narzędzi, że nie mogę sobie przypomnieć nawet, jaki był efekt sesji. Byłam skupiona nie na kliencie, a na sobie jako coachu. Aby słuchanie było szczere, trzeba szczerze być zainteresowanym drugą osobą oraz tym, co ona ma do powiedzenia – słuchać, próbować zrozumieć i potwierdzić, co się usłyszało („Zatracona sztuka słuchania”).

Równie trudne okazuje się wyrażanie swoich potrzeb i oczekiwań. Na większości szkoleń, gdy pytam o oczekiwania wobec warsztatu to w najlepszym wypadku słyszę „nie chcę np. się nudzić” a najczęściej „nie wiem”. Przypomina mi się wtedy przeczytana gdzieś anegdota o małżeństwie, w którym mężczyzna bardzo dużo pracował – wracał późno w nocy do domu, wiecznie zmęczony. Żona czuła się odrzucona, samotna, zaniedbana w tej relacji, więc któregoś dnia będąc już na skraju swojej cierpliwości błaga męża, aby nie siedział tyle w pracy. Mąż przytaknął. Następnego dnia wyszedł wcześniej z pracy i poszedł spotkać się z kumplami na mecz. „A to drań”? Nic z tych rzeczy – w końcu żona nie wyraziła, czego oczekuje w zamian. Poprosiła jedynie aby nie spędzał tyle czasu w pracy i to właśnie zrobił.

W sytuacji biznesowej feedback jest podstawowym narzędziem i obowiązkiem menedżera – zwiększa efektywność szefa i jego ludzi i wspiera budowanie relacji partych o zaufanie. Zmień swój sposób komunikacji z ludźmi – dowiedz się więcej na warsztacie Kultura Feedbacku w Concordia Design, 5 grudnia br.

Koszyk

Twój koszyk jest pusty.

Dokonaj swoich pierwszych zakupów